Gruiz Katalin: Alternatív intézményhálózat értelmi fogyatékosok segített önálló életéhez; Szociális Munka XII. évfolyam, 4. szám, 246-259, 2000
Az értelmi gyermek fejlődése töretlen a korai fejlesztés majd az iskolarendszerben való tanulás, esetleg szakképzésben való részvétel során. De egyre súlyosabban nehezedik a szülőkre, mi lesz azután. Hogyan alakul gyermeke felnőtt élete? Hova kéne vinni, hol lesz egélsz nap, hol és mit fog dolgozni, lesz-e önálló élete, mi lesz, ha a szülő már nem lesz? Van megoldás, van válasz és ezekre a kérdésekre.
A legegyszerűbb válasz úgy hangzik, hogy a fogyatékos fiatal és felnőtt ugyanúgy éljen, dolgozzon, alapítson családot, mint bárki más. Ez igaz is, de hogyan? Hogy lehet ezt megoldani. Ezt demonstrálja a Down Alapítvány alternatív intézményhálózata és szolgáltatásrendszere, melynek első megfogalmazását taláhatjuk ebben a 2000-ben publikált tanulmányban.
Ebben a tanulmányban szerző a Down Alapítványban 1990 és 2000 között megvalósított és azóta még tovább fejlesztett alternatív intézményhálózat alapjait és felépítését tárgyalja, mely a hagyományos szociális otthonokkal és az állami intézményrendszerrel szemben a normalizáció elvére épül és lehetővé teszi a legteljesebb integrációt az értelmi fogyatékos ember korától és állapotának súlyosságától függetlenül.