INTÉZMÉNYI EGÉSZSÉGÜGYI FELELŐSÖK FELADATAINAK MEGHATÁROZÁSA
Ügyfelekkel kapcsolatos feladatok:
- Az átmeneti és lakóotthonban élők egészségi állapotának folyamatos monitorozása.
- Egyénre szabott egészségfejlesztési terv készítése az adott intézményben élő valamennyi ügyfél számára, megjelölve a kiinduló állapotot, a célt és a cél eléréséhez szükséges feltételeket. Az egészségfejlesztési tervnek az ügyféllel közösen, annak beleegyezésével kell elkészülnie, és az abban foglaltak megvalósulását is közösen kell értékelni.
- Éves terv szerint[1] a szükséges és ütemezett orvosi-szűrővizsgálatok elvégeztetése, ha szükséges az ügyfél elkísérése az egészségügyi szolgáltatóhoz.
- Minden orvosi vizsgálat, és egészségügyi beavatkozás előtt személyre szabott tájékoztatás, felvilágosítás az ügyfélre váró eseményekről.
- Intézkedés annak érdekében, hogy az életkorhoz, nemhez kötött, és a daganatos megbetegedések megelőzését szolgáló szűrővizsgálatokra mindenki időben, és megfelelően felkészítve eljuthasson.
- Az általános egészségi állapot folyamatos kontrollálását szolgáló alap szűrővizsgálatok elvégzése és dokumentálása. (testtömeg mérés, vérnyomásmérés, vércukor szint meghatározás). A mérési eredményeket minden esetben egyénre szabott módon meg kell beszélni az érintett ügyféllel.
- Az invazív diagnosztikákhoz, valamint a különféle terápiás jellegű invazív orvosi beavatkozásokhoz a gondnokok részére készített belegyező nyilatkozatok aláíratása, és azok megőrzése.
- Betegség, vagy rosszullét esetén a szükséges intézkedések megtétele:
- Házi betegápolás pl. lázcsillapítás, teakészítés, folyadékpótlás, a házi alapgyógyszer készletből a szükséges gyógyszerek beadása, ápolás stb.
- Orvosi ügyelet kihívása
- Mentők hívása[2]
- Egészségfejlesztés, egészségnevelés: - az ügyfelek egészséges életmódra szoktatása; pl. táplálkozási tanácsok, káros szenvedélyekről való leszoktatás kezdeményezése, fizikai aktivitás növelését célzó sportok és játékos sport tevékenységek ösztönzése.
- Gyógyszerelés: Személyre szabottan a „Gyógyszerelési protokoll” előírásainak megfelelően, de mindenképpen az önállósodási törekvések támogatása ezen a téren is.
- A személyi higiénia, valamint a lakókörnyezet tisztán és rendben tartásának nyomon követése.
- Higiénés szabályok betartatása az ügyfelekkel és a segítőkkel-gondozókkal, valamint higiénés tanácsok azok számára, akik tájékozatlanok a különféle fertőzésveszélyekkel kapcsolatban.
- Öltözködési tanácsok; az időjárásnak és az évszakoknak megfelelő ruházat kiválasztásához szükség esetén segítségnyújtás.
- Elsősegélynyújtás, vérző sebek ellátása (sebfertőtlenítés, sebkötözés), ha szükséges sürgősségi ellátásra kísérés.
- Influenza elleni védőoltások szervezése.
- Az Alapítvány egészségügyi auditora által szervezett különféle szűrővizsgálatokon[3] való részvétel biztosítása, helyi szervezéssel.
- Minden olyan eseményt, amely az ügyfelek egészségi állapotának jelentős változásával, romlásával jár, vagy a lakóotthonban járványos méretű megbetegedések halmozódását észleli, esetleg rovarok elszaporodása (poloska, tetű, csótány) mutatkozik, azt köteles az Alapítvány egészségügyi auditora is felé jelezni.
Egészségügyi dokumentáció kezelése, vezetése:
- Ügyfelek egészségügyi dokumentációját tartalmazó dossziék kezelése, naprakészen tartása.
- A különféle orvosi és laboratóriumi vizsgálatok eredményeit tartalmazó dokumentumok gyűjtése, naprakész tárolása.
- Elektronikus nyilvántartások vezetése. Ide sorolhatóak a Kliens index, a Szolgáltatási napló és a Szolgáltatási Napló 2. munkalapján található u.n. Éves orvosi vizsgálatok nyilvántartó lapja.
- Intézményi beszámoló készítése[4] és elektronikus továbbítása az Alapítvány elnöke, és az egészségügyi auditor felé, minden hónap 10. napjáig bezárólag.
- Gyógyszer nyilvántartás vezetése.
- Továbbá minden olyan adminisztratív feladat elvégzése, amelyek ad hoc adódnak, és amelyekkel az intézmény vezetője, az Alapítvány elnöke, vagy a szakmai vezető megbízza.
Egyéb feladatok:
- Egészségügyi felelősi beosztásával járó feladatai teljesítése során, szakmai ellenőrzést végez az ápolási, gondozási, segítői tevékenységet ellátó dolgozók körében, illetve szakmai iránymutatással segíti munkájukat.
- Közreműködik a továbbképzési feladatok lebonyolításában.
- Segíti az intézményi munkaterv és beszámolók elkészítését az egészségügyi szakmai feladatok megvalósításával és az elvégzett feladatok értékelésével kapcsolatban.
- Részt vesz a gondozók 24 órás felügyeletének megszervezésében, és ellenőrzi azt.
- Javaslatot tesz a dolgozók jutalmazására, felelősségre vonására.
- Munkája során kapcsolatot tart az ügyfelek gondnokaival, szüleivel, hozzátartozóival.
- Támogatja a közösségi, kulturális tevékenységek szervezését, lebonyolítását.
Budapest, 2015. július 30.
Vámos Magdolna
egészségügyi auditor
[1] Kliens index és Szolgáltatási napló 2. munkalap
[2] Csak indokolt esetben, de akkor igen nyomatékosan megindokolva, mert egyébként a mentő nem jön ki, vagy ha igen, nem biztos, hogy a kórházba beszállítja a beteget
[3] Látás, hallás, ortopédiai vizsgálatok, csontsűrűség mérés, koleszterin szint meghatározás stb.
[4] A beszámoló elkészítéséhez rendelkezésre áll a különféle szempontokat tartalmazó kérdőív