Mentálisan Akadálymentes Közlekedés FOF2014

Elindult a Down Alapítvány új projektje "Mentálisan Akadálymentes Közlekedés" címmel.

A projekt a "Fogyatékos személyek helyi, regionális és országos szervezeteinek működési és szakmai programjainak támogatása" című FSZK Program anyagi támogatásával folyik.

A tevékenység bemutatása:

1. Segítő szolgáltatások kiépítése és működtetése. (Pl.: fogyatékos személy felügyelete, kísérés, kommunikációs segítés; családterápiák, mentálhigiénés programok, önsegítő csoportok szervezése és működtetése.)

Összetett programot szeretnénk megvalósítani, így több tevékenységet részletezünk a továbbiakban.

A közlekedés a támogatott önálló élet minden területét átszövi. A mentálisan akadálymentes közlekedés megvalósításának három célcsoportja:

  • 1. A fogyatékos személy;
  • 2. Az őt segítő, támogató szakember, illetve maga a szociális szolgáltatás és
  • 3. A közlekedést biztosító szolgáltatók szolgáltatásai.

E három csoport felkészítése és a gyakorlati megvalósítás a pályázatunk témája.

 

1. Segítő szolgáltatás értelmi fogyatékosok számára önálló közlekedés érdekében

1.1. A fogyatékos személy felkészítését szolgáló elméleti és gyakorlati oktatás és könnyen érthető segédanyagok létrehozása.

1.2. Az önálló közlekedésre felkészítő tréningek és tesztutazások rendszerét egy erre a célra kidolgozandó tematika írja le.

1.3. Képzett csoport-terapeuta és gyógypedagógus vezeti a tréningeket, illetve az interaktív oktatást. 10 fős csoportokban folyik.

1.4. A tréningre bárki jelentkezhet: társszervezetek, családok, iskolák körében hirdetjük.

A tanfolyamhoz elektronikus és papír alapú könnyen érthető segédanyagok készülnek. Ezek használata (térkép, internetes úttervezés, városismeret) is szerepel a tananyagba.

 

2. Az egyenlő esélyű hozzáférés (infokommunikációs akadálymentesítés) megvalósítása

A mentálisan akadálymentes közlekedés infokommunikációs megoldása mindhárom célcsoportunkat (fogyatékos személy, segítő szakember és közszolgáltató) érinti. A fogyatékos személyek támogatása, képzése és kísérése az 1. pont alatt szerepel. A segítők és szolgáltatók infokommunikációs felkészítése többlépcsős folyamat.

2.1. Alapja az ismeretek közlése tanfolyamokon, képzéseken segédanyagok, tananyagok alkalmazásával.

2.2. Könnyen érthető segédanyagok készítése és használata a felkészítéskor a segítők által.

2.3. Könnyen érthető hirdetmények, feliratok készítése és használata és a szolgáltatók által.

2.4. Újfajta segítői attitűd kialakítása: bátorító, elváró, kockázatot vállaló, csak a szükséges minimális segítséget megadó, de azzal mindig rendelkezésre álló segítői attitűd.

2.5. Újfajta szolgáltatói attitűd kialakítása: a környezet mindenkié, tehát alkalmassá kell tenni a szolgáltatásokat és a szolgáltatói környezetet arra, hogy mindenki használhassa.

 

3. A  segítő/támogató szakemberek és a szolgáltatók tanfolyamai

3.1. Tréningek/tanfolyamok segítők (szakember, szülő, önkéntes) számára: hogyan viselkedjünk, hogyan kommunikáljunk, hogyan segítsünk értelmi fogyatékosoknak általában és a közlekedésben, milyen a mentálisan akadálymentes környezet és közlekedés.

3.2. Tréningek/tanfolyamok közlekedési szolgáltatók (vezetők, ellenőrök, jegypénztárosok, HR és képzésvezetők) számára: hogyan viselkedjünk, hogyan kommunikáljunk, hogyan segítsünk értelmi fogyatékosoknak a közlekedésben, milyen legyen a mentálisan akadálymentes közlekedés.

3.3. Folyamatos tanácsadás szolgáltatóknak.

 

A projekt megvalósítás lépései

1.   Egyéni felmérések: kliensek közlekedéssel kapcsolatos tudása, készségei;

2.   Közlekedési felmérő lap kitöltése, a felmérés értékelése;

3.   Egyéni közlekedés-fejlesztő programok elkészítése;

4.   Tesztutazás és a tesztutazási felmérő lap kitöltése;

5.   Kockázatkezelés, segítségkérés teszutazás közben.  A kockázatok és azok csökkentése: pl. segítségkérés  telefonon, segítségkérés rendőrtől, cédulán felírva, hova igyekszik, kit kell hívni, ha eltéved. Hogyan kell emberektől segítséget kérni.

6.   Úti beszámoló készítése;

7.   Útikönyv készítése;

8.   Rajzpályázat.

 

1. Utazás-típusok

1.1.   Belföldi utazás vonattal;

1.2.   Belföldi utazás busszal;

1.3.   Külföldi utazás vonattal;

1.4.   Külföldi utazás busszal;

1.5.   Külföldi utazás repülővel;

1.6.   Hajóút;

1.7.   Utasbiztosítás;

1.8.   Jegy, bérletvásárlás;

1.9    Kríziskezelés, segítségkérés;

1.10. Esettanulmányok;

1.11. Kihelyezett információs táblák és kijelzők használata, KRESZ szabályok.

 

2. Helyi közlekedés

 

2.1.   Közlekedés buszon, villamoson, trolibuszon;

2.2.   Helyi közlekedés vonattal, HÉV-vel;

2.3.   Közlekedés BKV hajón;

2.4.   Munkába járás;

2.5.   Jegy, bérletvásárlás;

2.6.   Jogok, és kötelességek a járműveken;

2.7.   Jegyellenőrzés módjai, ellenőrökkel való viselkedés;

2.8.   Kríziskezelés, segítségkérés;

2.9.   Kihelyezett információs táblák és kijelzők használata;

2.10. Esettanulmányok.

 

3. Szabadidő

3.1.   Szabadság, hasznos időtöltés;

3.2.   Kulturális programok szervezése;

3.3.   Kulturális programok látogatása, viselkedés;

3.4.   Művészeti programok szervezése;

3.5.   Művészeti programok látogatása, viselkedés;

3.6.   Nevezetességek felkutatása;

3.7.   Nevezetességek látogatásának megtervezése;

3.8.   Nevezetességek látogatása;

3.9.   Kirándulás, természetjárás;

3.10  Városnézés;

3.11. Idegen vezetés;

3.12  Kríziskezelés, segítségkérés;

3.13. Élménybeszámoló elkészítése (sablon).

 

4. E- ügyintézés (fogyatékos ügyfeleknek és segítőknek)

4.1    Google maps ismeret;

4.2.   Útvonaltervezés;

4.3.   Menetrendek keresése;

4.4.   Vonatjegy és helyjegyvásárlás;

4.5.   Buszjegy vásárlás;

4.6.   Repülőjegy keresés, vásárlás;

4.7.   Szálláskeresés, szállásfoglalás.